J Korean Acad Fam Med Search

CLOSE


Journal of the Korean Academy of Family Medicine 2000;21(1):84-90.
Published online January 1, 2000.
Validity and reliability of Faces III ad a tool of middle school student's family function evaluation-When student himself only responses.
Jiho Choi
Department of Family Medicine, Inha University College of Medicine, Inchon, Korea.
중학교 학생의 가족 기능 평가 도구로서 FACES 3 설문서의 타당도 및 신뢰도 - 본인만 응답할 때
최지호
인하의대 가정의학교실
Abstract
Background
: FACES III is a useful instrument for the evaluation of family function. It was translated with evaluation of it's validity and reliability and used in many researches in Korea. But following studies for validity and realiability of FACES III didn't show consistent results. And for the evaluation of family function of middle school students, FACES III can be a useful tool. But it is important to reinvestigate the validity and reliability of FACES III to apply this instrument to them.

Methods : In 1997, self-report instrument FACES III questionnaires were distributed to all members of one boys' middle school students in Inchon. The 1150 questionnaires except incomplete questionnaires form 1249 students were analyzed.

Results : The Cronbach's alpha coefficients for internal consistency reliability were 0.71 for adaptability and 0.80 for cohesion. The Pearson's correlation coefficient between cohesion and adaptability for construct validity was 0.59. Correlations between total scores and each item scores were moderate to strong, cor-relations between items in subcategory were weak. In factor analysis, there were many items that were not compatible with factors according to concept of FACES III.

Conclusion : The validity and reliability of FACES III can not be guaranteed when applied to the evaluaton of middle school students' family function.
초록
연구배경 : FACES Ⅲ는 가족기능을 평가하는데 유용한 도구이다. 이 도구는 타당도와 신뢰도의 검증과
함께 한국어로 번역되어 우리나라의 많은 연구에서 사용되었다. 그러나 이후의 연구에서는 타당도와 신뢰도를 일관되게 보여주지 않았다. 한편 중학교 학생의 가족기능을 평가하는데 있어서 FACES Ⅲ는 유용한 도구가 될 수 있다. 그러나 이를 이들에게 적용하기 위해서는 FACES Ⅲ의 타당도와 신뢰도에 대한 재검증이 필요하다.

방법 : 1997년 인천의 한 남자중학교 학생 전원에게 FACES Ⅲ 설문지를 배포하여 응답하게 하였다. 1249명의 학생 가운데 불완전한 기록을 제외한 1150명을 분석하였다.

결과 : 내적 일치도를 나타내는 Cronbach's alpha값은 결속력 0.71, 적응력 0.80이었다. 구성타당도를 보기 위한 적응력과 결속력의 스피어맨 상관관계 계수는 0.59였다. 각 구성 문항과 총점과의 상관관계는 강한 편이었으나 하부항목내 동일 개념 문항간 상관관계는 약했다. 요인 분석에서 FACES Ⅲ의 개념에 따른 요인에 적합하지 않은 문항들이 있었다.

결론 : FACES Ⅲ를 중학교 학생의 가족 기능 평가에 적용했을 때 그 타당도와 신뢰도는 보장할 수 없다


ABOUT
ARTICLE CATEGORY

Browse all articles >

BROWSE ARTICLES
INFORMATION FOR AUTHORS AND REVIEWERS
Editorial Office
Room 2003, Gwanghwamun Officia, 92 Saemunan-ro, Jongno-gu, Seoul 03186, Korea
Tel: +82-2-3210-1537    Tax: +82-2-3210-1538    E-mail: kjfm@kafm.or.kr                

Copyright © 2024 by Korean Academy of Family Medicine.

Developed in M2PI

Close layer
prev next