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Journal of the Korean Academy of Family Medicine 1999;20(6):812-821.
Published online June 1, 1999.
Evaluation of community primary care clerkship.
Jungkwon Lee, Hoon Ki Park
Department of Family Medicine, Hanyang University College of Medicine, Korea.
의과대학생의 지역사회 의원 실습 평가
이정권, 박훈기
Abstract
Background
: One of the main objectives of medical school is to provide high-quality primary care physicians. To fulfill this objective it is increasingly important to utilize ambulatory care setting, particularly community private practice clinic for medical students' clerkship. But program evaluation of this type of clerkship is lacking. The authors intended to evaluate th e community primary care clerkship with a view to students' perspective.

Methods : We used students' and preceptors' evaluation forms with semi-structured questionnaires using 5-point Likert scale and students' essays for program evaluation. We analyzed 76 students' and 89 preceptors' evaluation forms by description, and categorized emergent themes from 89 students' essays using qualitative method.

Results : Over seventy percent of students rated overall satisfaction, achievement of knowledge, preceptors' educational effort, and practical application as excellent on the 5-point Likert scale. In the evaluation of the discussion topics with preceptors, they rated medical insurance and health care delivery system as relatively poor compared to other topics such as realities of private practice, management of private practice and equipments necessary in primary care. They understood positively the importance of patient characteristics and good patient-physician relationship in primary care, and the realities of private practice. They were also concerned about the problems of health care system and assumed a sound suspicion whether the education in medical school was practical in primary care. On the other hand, they showed ambivalence towards expressing the negative aspect of primary care in terms of the repetition of simple cases and lack of stimulation to achieve sophisticated medical knowledge.

Conclusion : Community primary care clerkship was generally satisfactory in the students' perspective, which is necessary to standardize preceptor education and establish a role model of primary care in order to provide the soil for high-quality primary care physician.
초록
연구배경 : 졸업 후 양질의 일차진료의사 양성이라는 의과대학 교육의 주요 목표를 이루기 위한 한 가지 방편으로 최근 외래통원 치료(ambulatory care)교육을 전통적인 입원화자 실습에 못지않게 중요시 여기고 있다. 특히 지역사회의 일차의료기관을 의과대학생의 실습장으로 이용하는 추세가 늘어나고 있고 이런 교육과정에 대한 평가가 필요하다.

방법 : 의과대학 4학년의 지역사회 의원 실습을 평가하기 위해 고안된 평가설문지 및 학생들의 감상문을 분석하였다. 학생들의 실습평가서 76개와 지도의사 실습평가서 89개, 학생들의 에세이 89개를 이 연구의 분석에 이용하였다. 평가보고서의 각 항목 별 평가점수를 기술적으로 제시하고, 에세이 분석은 질적연구 방법을 이용하여 에세이의 내용에서 떠오르는 주제를 각 범주별로 묶었다.

결과 : 만족도, 지식슥듭, 실용성, 지도의상의 교육열의 등에서 70% 이상의 학생이 매우 만족스런 평가를 하였지만 실습기간에 대해서는 다양한 의견을 보였다. 지도의사와 가진 토의 주제에 대한 평가에서 의료보험, 의료전달체계 등에 대한 토의가 부족한 것으로 나타났다. 학생들이 일차진료 환자의 특성과 의사-환자 관계의 중요성을 이해하고 의학 공부의 실용성에 의문을 품으며, 의료제도의 문제점과 의원 경영의 현실을 파악함으로써 지역사회 일차 의료에 대해 긍정적으로 이해하는 반면, 일차진료의 단순성과 반복성, 전문지식 습득을 위한 자극 부족을 체득하고 일차의료의 미래에 대해 부정적으로 파악하는 양면성을 보였다.

결론 : 지역사회 일차의료 실습 평가는 전체적으로 만족스러웠지만 일차의료 의사 양성 촉진이라는 기능을 이루기 위해서는 지도의사의 교육 과정 표준화와 역할 모델 정립이 필요하다.


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