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Journal of the Korean Academy of Family Medicine 1999;20(1):43-54.
Published online January 1, 1999.
An analysis of opinion polls for family medicine specialists on the implementation of family doctor registration system in Korea.
Jae Ho Lee, Ok Ryun Moon, Woon Chang Lee, Soo Jin Yoon, Bum Lee, Chul Soo Jun
1Department of Family Medine, Catholic University Taejon St. Mary Hospital, Korea.
2School of Public Health, Seoul National University, Korea.
3WC Lee family clinic, Korea.
4Department of Family Medine, Ajou University Hospital, Korea.
5Lee family clinic, Korea.
6Kangnam St. Mary family clinic, Korea.
주치의등록제 시행에 관한 조사연구 - 가정의학 전문의를 대상으로 -
문옥륜, 이운창, 이재호, 이범, 윤수진, 전철수
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Abstract
Background
: Since the Independence in 1945, the Republic of Korea(ROK) has maintained fundamentally the liberal health care system by the influence of U.S.A. Therefore, as in the case of U.S.A., the primary health care system of ROK has fallen in the chaos. Recently, the new government of ROK seems to retry the introduction of 'Family Doctor Registration System(FDRS)' in spite of the 1996's failure. In order to conduct FDRS efficiently, there should be a thorough investigation on the opinions of doctors and people in the community. This study was conducted with a view to collecting necessary information regarding the implementation of FDRS.

Methods : By mailing, the self-administered questionnaires were collected twice during March 18 to May 12 in 1998. The questionnaire had been prepared trough several discussions, pretest, and final correction by five family physicians and two health care policy professors. The subjects consisted of 2,093 family physicians.

Results : Though the overall response rate was only 28.2%(591) subjects, age distribution for the study subjects was similar to that of average family physicians. The subjects consisted of 451 males and 138 females. The number of those whose age was less than 40 was 49.9%(195). 'The group that agrees with the introduction of FDRS' was 58.5% of all respondents; 'the group that objects' 14.4%; and 'the group undetermined' 24.7%. The 73.6% of all respondents had negative opinion on increased administrative work. Only 21.3% expected their net income to increase. On multiple logistic regression analysis, relatively large city rather than metropolitan Seoul, the smaller number of visiting patients a month, regular resident training experience, and male sex resulted in having a significant positive relationship with the introduction of FDRS. Further analyses are called for to identify differences of opinions between family physicians and single specialty medical practitioners

Conclusion : The results of this survey should be reflected into the health care policy when retrying to implement FDRS in Korea.
초록
연구배경 : 해방 후 자유방임형 의료체계를 기본형태로 유지해왔던 남한의 의료계는, 고가의 장비와 약물을 이용하는 치료의학 위주로 발전하였고 예방과 건강증진을 강조하는 1차 보건의료제도는 제대로 구비될 수 없었다. 따라서 국민들은 의료이용에 있어서 혼란스러워 하며, 개개인이 상당한 사회적 비용을 치르고 있다. 이러한 문제점을 해결할 수 있는 길의 하나는 국민 모두가 자신의 주치의를 정하고 그 주치의를 우선 이용하는 것이다. 그러나, 정부가 추진하려고 했던 주치의등록제는 시범사업(1996) 단계에서 실패하고 말았다. 그럼에도 불구하고 주치의등록제는 김대중 대통령 선거공약에 포함되어 있는 바와 같이 많은 사람들이 그 필요성을 인식하고 있는 것으로 보인다. 앞으로 이 제도를 다시 추진할 때에는, 가정의학 전문의들의 의견을 비중있게 검토할 필요가 있다고 생각하여 본 조사연구에 착수하였다.

방법 : 가정의학회 등록 전문의(1986-1997) 총 2,093명을 대상으로 1998년 3월 18일부터 5월 30일까지 2차에 걸쳐 우편을 이용한 자기기입식 설문조사를 시행하였다. 통계분석은 SAS 6.11 통계 프로그램을 이용하여 Chi-square test와 다중 로지스틱 회귀분석(multiple logistic regression analysis)을 시행하였다.

결과 : 총 응답율은 28.2%에 불과했으나, 응답자의 분포가 조사대상자의 분포와 유의한 차이를 보이지 않았다. 전체 회신자 중 ‘주치의등록제 시행’에 대해 찬성 58.5%, 반대 14.4%, 잘 모른 24.7%, 무응답 2.4%로 나타났다. 정규 가정의의 경우, 찬성 69.6%, 반대 11.0%, 잘 모른 17.3%로, 비정규 가정의에 비해 찬성율이 높았다. 가능한 교란변수들을 통제한 상태에서, 정규 가정의는 비정규 가정의에 비해, 남자는 여자에 비해서, 광역시는 서울에 비해, 비영리기관 가정의는 개원 가정의에 비해서, 가정의로서의 역할점수가 높을수록, 직업만족도가 높을수록, 월평균 환자수가 적을수록 제도시행을 ‘찬성’할 가능성이 유의하게 높은 것으로 나타났다.

결론 : 향후 주치의등록제 시행시에는 본 조사연구의 결과를 참고해야 할 것으로 보인다.


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