An inclination for medical students' career choice and A cognitive degree on family medicine. |
Dae Ki Kim, Suk Whan Yoon, Choo Yon Cho |
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의과대학생들의 진로선택 성향 및 가정의학에 대한 인식도 |
조주연, 김대기, 윤석환 |
순천향대학교의과대학 가정의학교실 |
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Abstract |
Background : The education of family medicine for medical students is a starting point to make progress the relationship of mutual cooperation among doctors through improving the understanding of family medicine and training a good primary care physician who plays the fundamental role as a main body in the field of medicine in future. This report was planned to help us establish the direction for education of family medicine by understanding to above subject.
Methods : This study based on the questionnaires answered by 194 juniors registered in a medical school in 1992 and 1993. The questionnaires of 173 juniors, whose degree of completion was comparatively high, were analysed. As to the above subject, three groups were appeared in the view of considering what specialty medical students were willing to manage; Family Medicine Considering Group, Other Specialty Considering Group, and Uncertain Group. The characteristics of family medicine considering group were compared with the others.
Results : In general characteristics of each group, three groups had similar demographic and socioeconomic traits. There were 19 students(11.0%) who consider family medicine as a career after graduation. Three incentives to be a medical doctors as a job in family medicine considering group were like the followings; interest in helping people, job security, and encouragement of others. In conparision with the others. family medicine considering group had higher interest in helping people. In methodologic types of approaching to the patients, there was no difference among one another. The most important way of service to the patients was working with patients to prevent illness in family medicine considering group. To coincide with his philosophical thought was the most important reason for the choice of specialty as a career in family medicine considering group and there was a difference between two specialty as a career in family medicine considering group and there was a difference between two specialty considering group in this point of view. As for preferential career after graduation, there was a contradistinction between a salaried clinical practitioner of family medicine considering group and a professor of the other groups. As to the location planned for practice or employment, family medicine considering group prefering to county or rural area had difference from that of the others. In family medicine considering group, the cognitive degree on contents of family medicine and family physician was higher than the others significantly.
Conclusion : It is very important to manage continuously medical students who consider family medicine as their specialty, to guide positively their career, and to pick out and manage students who have similar trend. Additionaly, we should concentrate our efforts on improving the understanding of family medicine in medical field. |
초록 |
연구배경 : 의과대학생들을 대상으로 하는 가정의학 교육은 장차 의료의 주체로서 중추적 역할을 담당하게 될 자질있는 일차의료인의 양성 및 의료인 전반에 걸친 가정의학에 대한 이해를 증진시켜 상호 유기적인 협력관계를 도모케하는 출발점이라고 하겠다. 이에 저자들은 의과대학생들의 진로선택 성향과 가정의학에 대한 인식도를 알아봄으로써 향후 가정의학교육이 지향해야 할 설정에 도움이 되고자 하였다.
방법 : 1992년 및 1993년 현재 한 의과대학 3학년에 재학중인 학생 194명을 대상으로 설문조사를 실시하고 이중 완성도가 충실한 173명의 설문지를 분석하였다. 대상 학생들을 가정의학을 고려군과 타과목 고려군 및 미정군으로 대별하여 각 군의 진로선택 성향과 가정의학에 대한 인식도를 비교하였다.
결과 : 각 군의 일반적 특성상 세 군은 유사한 인구.사회학적 특성을 보였다. 장래의 전공과목으로 가정의학을 고려하고 있는 학생은 19명(11.0%), 타과목을 고려하고 있는 학생은 119명(68.8%), 미정군은 35명(20.2%)이었다. 직업으로 의사를 선택하게된 동기에 있어 가정의학 고려군은 첫째, 남을 돕는 일에 대한 관심, 둘째, 직업의 안전성, 셋째, 타인에 대한 격려.영향 등을 들었으며, 타과목 고려군 및 미정군은 남을 돕는 일에 대한 관심, 직업의 안전성, 독립성 등을 들었고 가정의학 고려군에서 타과목 고려군에 비해 남을 돕는 일에 대한 관심을 유의하게 높게 지적하였다.(p<0.01). 환자접근의 방법론적인 형태는 세 군간의 차이는 없었으며, 가장 중요하다고 생각하는 의료봉사와 방법에 있어서 가정의학 고려군읜 환자.의사 공동의 질병예방작업을 가장 중요한 것으로 지적하여 타과목 고려군과 차이를 보였다(p<0.01). 향후의 진료로서 가정의학 고려군은 취업임상의(42.1%)를, 타과목 고려군 및 미정군은 약 반수(46.2%, 50.5%)에서 대학교수를 선호하여 대조를 보였으며, 개업 또는 취업의 위치로 가정의학 고려군은 군이하(71.4%)를 우선적으로 고려하고 있는 것으로 나타나 다른 두 군과 유의한 차이를 보였다(p<0.05, p<0.01). 가정의학에 대한 인식도의 비교에서는 가정의학 고려군이 타과목 고려군 및 미정군에 비해 전반적으로 인식도가 유의하게 높게 나타났다(P<0.001, P<0.01)
결론 : 의과대학생들을 대상으로 하는 가정의학교육에 있어 가정의학 전공을 고려하고 있는 학생들에 대한 지속적인 관리 뿐만 아니라, 의료관 및 성향이 윳한 학생들의 발굴및 적극적인 진로지도가 중요할것으로 생각되며, 향후 의료인 전반에 걸친 가정의학에 대한 인식 제고 노력이 기울여져야 할 것으로 보인다. |
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