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Journal of the Korean Academy of Family Medicine 2007;28(8):616-625.
Published online August 10, 2007.
The Current Educational Measurement of Family Practice Residents.
Min Jeong Kim, Ho Cheol Shin, Cheol Hawn Kim, Youn Seon Choi, Hang Lee, Ae Kyung Choi, Yu Jin Paek, Eon Sook Lee, Jin Ho Park, Yoon Jung Chang
1Department of Family Medicine, National Medical Center, Korea. seiten@hanmail.net
2Department of Family Medicine, Kangbuk Samsung Medical Center, Sungkyunkwan University School of Medicine, Korea.
3Department of Family Medicine, Guro Hospital, College of Medicine, Korea University, Korea.
4Woori Family Practice Clinic, Korea.
5Seoul Family Practice Clinic, Korea.
6Department of Family Medicine, Hallym Sacred Heart Hospital, College of Medicine, Hallym University, Korea.
7Department of Family Medicine, Ilsan Paik Hospital, Inje University College of Medicine, Goyang, Korea.
8Health Care Center at Kangnam, Seoul National University Hospital, Seoul, Korea.
9Cancer Education Research Department, National Cancer Center, Goyang, Korea.
가정의학과 전공의의 파견 수련 평가 실태
김민정,신호철,김철환,최윤선,이행,조애경,백유진,이언숙박진호,장윤정
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Abstract
Background
The educational assessment of residents is very important in order to check their knowledge and to improve their ability. In case of family practice, the residents spend most of their training time in outside rotations with other specialities. Therefore, they are requested to be evaluated by each specialist after each rotation. To give more accurate assessment, we surveyed directly our family practice residents and family practice faculties. Methods: A questionnaire was sent to family practice residents and family practice faculties in 116 hospitals from May to June 2006. The response rate was 29% and 78%, respectively. Results: Among the total, 70.2% of family practice residents thought an assessment is necessary, but only 51.7% were evaluated. Overall, 90.4% of family practice faculties knew about the assessment of residents made by other specialists, and only 56.7% of faculties requested other specialists to assess their family practice residents. Conclusion: Most of the family practice residents and their faculties knew the need for assessment, but they complained there were no objectivity and the assessment tool was lacking. In order to solve this problem, it is urgent to develop a unified form and guidelines of assesment. (J Korean Acad Fam Med 2007;28:616-625)
Key Words: educational measurement, family practice residents, family practice faculties
초록
연구배경: 전공의 교육에 있어 평가는 전공의의 지식, 기술, 태도를 점검하고 수준을 높일 수 있도록 하므로 매우 중요한 부분이다. 하지만, 타과 파견 수련이 대부분인 가정의학과의 특성상, 대부분 전공의들의 평가를 타과 지도 전문의들에게 의뢰해야 한다. 이에 타과 파견 수련 시 평가들이 실제로 어느 정도 이루어지는지에 대해 가정의학과 전공의와 전문의들을 대상으로 알아보고자 하였다. 방법: 2006년 전국 116개 가정의학과 전공의들과 지도 전문의들을 대상으로 2006년 5월부터 6월까지 우편물과 이메일을 통해 파견 수련 평가 실태에 대해 설문 조사하였다. 결과: 전국 116개 가정의학과 수련병원 중 88개 병원의 242명의 전공의들과 92개 병원의 가정의학과 지도 전문의 104명이 응답하였다. 전공의들은 170명(70.2%)이 파견 후 평가가 필요하다고 인식하고 있었으나 실제 평가받는 비율은 125명(51.7%)에 불과하였다. 가정의학과 전문의들도 90.4%가 가정의학과 전공의 평가에 대해 알고 있었으나 56.7%만 평가를 의뢰한다고 하였고 그 이유로는 '평가서 양식의 부재', '타과의 비협조', '인력부족' 등을 들었다. 결론: 많은 수의 가정의학과 전공의들과 전문의들이 파견 수련의 평가의 필요성에 대해서는 잘 인지하고 있었으나 평가의 객관성이나 통일된 양식이 없음을 큰 문제점으로 삼았다. 따라서 앞으로 전공의의 파견 수련 평가가 용이하게 이루어지기 위해서는 단일화된 평가서의 개발이 무엇보다 필요할 것이다.
중심 단어: 평가, 가정의학과 전공의, 가정의학과 전문의


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