Relationship between Family APGAR Score and BDI and School Satisfaction of Middle School Students. |
Dong Hak Shin, Su Young Lim, Chul Young Bae, Kyung Suk Kim, Chong Hun Chae |
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중학생에 있어서 학교생활 만족도와 가족기능 및 우울성향 간의 상관관계 |
신동학, 임수영, 배철영, 김경숙, 최창훈 |
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Abstract |
Background : In modern society, adolescent problems are increasing, so we carried out this study in order to know depression tendency and relationship of family function and school satisfaction.
Methods : This study was surveyed questionnaire to 216 students of one girl's middle school in Daegu. Depression tendency was based upon BDI as cut off point 21 and family function was based upon Family APGAR Score.
Results : Average of BDI score in students was 17.0 and depression tendency ratio was 31.5% and school satisfaction ratio was 59%. In Family APGAR Score of students, severely dysfunctional 0-3 was 22.7%, moderately dysfunctional 4-6 was 56%, highly functional 7-10 was 21.3%. Relationship of Family APGAR Score and BDI was statistically significant(P<0.05). and Family APGAR and school satisfaction was also statistically significant(P<0.05).
Conclusion : There was significant relationship between Family APGAR Score and depression tendency and school satisfaction in students. So comprehensive care in primary care must have concern about family function and depression tendency of students. |
초록 |
연구배경 : 현대사회에서 점점 증가하고 있는 청소년 문제와 관련하여 청소년에서 나타날 수 있는 우울증의 빈도를 알아보고, 우울증의 빈도와 가족기능 및 학교생활 만족도 사이의 상관관계 여부를 파악하기 위하여 본 조사를 시행하였다.
방법 : 1993년 6월 15일부터 7월 15일까지 대구 시내 모 여자중학교를 방문하여 설문지를 배부하여 성실히 기재한 학생 216명을 대상으로 본 조사를 시행하였다. 우울의 척도는 BDI를 사용하여 21점을 기준으로 나누었고 가족기능은 APGAR 지수를 이용하였다.
결과 : 학생들에 있어서 BDI 점수는 평균 17.1이었으며, 우울증의 빈도는 31.5%이었다. 그리고 학교생활 만족도는 59%가 비교적 만족했고 7%가 불만족한 것으로 나타났다. 가족기능은 0-3점이 22.7%, 4-6점이 56%, 7-10점이 21.3%이었다. 따라서 APGAR 지수가 낮을수록 학교생활 만족도는 낮았으며(P<0.005) 우울증의 빈도는 높았다(P<0.001). 그리고 학교생활 만족도가 낮은 학생에서 우울증의 빈도는 높게 나타났다(P<0.001).
결론 : 청소년에 있어서 가족기능은 학교생활 만족도와 우울증과 상관관계가 있음을 알 수 있다. 아울러 우울증의 유병률은 31.5%이었다. 따라서 청소년 진료시 가족기능에 대한 평가와 우울증에 대한 선별검사가 요구된다. |
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