Sleep patterns in third year high school students with high and low trait anxiety levels. |
Sung Ho Hong, Jong Seung Jung, Og Gee Park, Kum Soo Park, Jin Sang Yoon |
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고등학교 3학년 학생에서 특성불안의 고저에 따른 수면양상 |
홍성호, 정종승, 박옥기, 박금수, 윤진상 |
광주기독병원 가정의학과 |
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Abstract |
Background : It is generally accepted in Korea that most of the third year high school(H3) students who are under the academic competitive pressure for college enterance examination seem to be forced to restrict their daily amount of sleep in order to have more time for studying. It is well known that sleep and anxiety interact in a complex manner. The aim of this study is to determine if the trait anxiety could affect sleep patterns in H3 students This article is part of a broad survey study concerning sleep patterns in Korean middle and high school students.
Methods : In the survey study, the Korean version of Spielberger's trait anxiet scale(1970) and sleep questionnare were administered to 240 H3 students(160 male, 80 female) who go to the same school and live in a large city, Kwangju. Two groups of students with high and low trait anxiety levels(58 in each group) were selected based on the trait anxiety scale ratings and then the differences between the two groups were examined in terms of night sleep and daytime sleepiness on weekdays, as well as experiences of abnormal sleep episodes.
Results : Regarding the night sleep, the high anxiety group estimated their sleep was significantly less refreshing than the low anxiety group despite the fact that there were no significant differences between the groups in terms of bed time, rise time, time in bed, sleep latency, frequency of awakening and awakened methods. On components of night sleep regularity, bed time and sleep length were significantly more irregular in the hight anxiety group than in the low anxiety group whereas rise time did not differ between the two groups. Daytime naps were more frequently taken in the high anxiety group than in the low anxiety group, while the experience of daytime dozing and the situations of dozing were not significantly different between the two groups. Abnormal sleep episodes at night such as difficulty in falling saleep, sleep talking, nightmare, and waking up due to headache, seizure, or leg discomfort were significantly more frequent in the high anxiety group than in the low aniety group.
Conclusion : Although all vriables of sleep are not clearly different between the high and low anxiety groups, the findings demonstrated that trait anxiety may contribute to sleep characteristics in H3 students, and suggested the need for further studies on a variety of behavioral aspects along with daytime learning efficacy associated with sleep restriction in H3 students with high trait anxiety. |
초록 |
연구배경 : 국내 청소년의 가장 높은 관심도는 학업문제로서 고등학교 3학년(이하 고3) 학생들은 대학입시를 준비하면서 수면제한을 강요받고 있는 실정이다. 본 연구는 국내 중고등학생의 수면양상에 대한 연구의 일부로서, 고3 학생에서 특성불안의 고저에 따른 수면양상을 비교하여 향후 고3 학생의 수면위생을 향상시키기위한 지침을 마련하는데 활용할 수 있는 기본적인 자료를 얻고자 시행되었다.
방법 : 광주직할시 소재의 일개 고등학교에 재학중인 고3학생을 대상으로 설문지 조사를 하였다. 설문에 성실하게 응답한 240명(남 160명 여 80명) 학생 가운데 특성불안의 정도가 대략 상위 25%와 하위 25%에 해당하는 각각 58명을 선정하여 이들의 수면양상을 비교하였다.
결과 : 야간 수면의 취침시각, 기상시각, 수면의 길이, 수면잠복기와 수면중 깨는 횟수에서는 양군사이에 유의한 차이가 없었으나, 수면의 만족도와 규칙성은 특성불안이 높은군이 낮은 군에 비해서 더 부정적이고 변화가 심하였다. 낮잠의 경험은 특성불안이 높은 군에서 낮은 군에 비해 더 빈번하였으나, 깜빡잠의 유무, 깜빡잠이 드는 상황은 양군사이에 유의한 차이가 없었다. 비정상적인 수면의경험으로 잠들기의어려움, 수면대화, 악몽, 잠꼬대 그리고 두통이나 경련 또는 사직의 이상한 움직임으로 깨어나는 경우가 특성불안이 높은 군에서 더 빈번하였다.
결론 : 수면제한을 받고있는 고3학생에서 특성불안이 수면양상에 영향을 미치고 있음을 확인하였다. 향후 특성불안이 높은 고3 학생에서 수면제한에 따른 다양한 행동학적 문제점과 학습의 효율성 등의 연구가 필요할 것으로 생각된다. |
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