J Korean Acad Fam Med Search

CLOSE


Journal of the Korean Academy of Family Medicine 2006;27(12):975-981.
Published online December 10, 2006.
Knowledge and Attitude of Family Medicine Residents Towards Evidence-based Medicine.
Sung Ook Jo, Yang Hyun Jo, Eal Whan Park, Eun Young Choi, Jae Hun Kim, Yoo Seock Cheong
Department of Family Medicine, College of Medicine, Dankook University, Cheonan, Korea. ewpark@dku.edu
가정의학과 전공의의 근거중심의학에 대한 지식과 태도
조성욱,조양현,박일환,최은영,김재훈,정유석
단국대학교 의과대학 가정의학교실
Abstract
Background
: As medical informations are expanded, searching for useful information has become ever more important. Presently, teaching EBM (evidence-based medicine) is emphasiged. The purpose of this study was to survey family medicine residents' knowledge and utilization of EBM. Also, we investigated whether teaching EBM increased the knowledge and use of EBM in family medicine residents.

Methods : In July 2005, we sent a questionnaire to family medicine residents in Korea and received 260 answers. The questionnaire concerned education, attitude, utilization and knowledge of EBM. We analyzed the relationship of the level of knowledge and utilization of EBM in practice by using chi-square test.

Results : The family medicine residents who hed experienced learning EBM was 61%. Almost half of them were educated during their family medicine training programs (42.2%). Among the total, 33.6% of the respondents had an experience to attend EBM journal club. As for the knowledge of EBM, 59.8% of respondents knew the concept of what is EBM, 36.5% understood PICO question structure, and 28.5% knew how to calculate the NNT value. In the residents who had experienced EBM learning, the level of knowledge (P<0.001), the frequency of utilization (P<0.001), and the intention to use EBM in their practice were higher than in those who had not yet experienced EBM learning.

Conclusion : Although family medicine residents usually learn EBM in medical school and resident training program, education and utilization of EBM were not organized enough. As can be seen in this study, it is necessary to make an effective education program in medical schools and resident training programs to increase the knowledge and utilization of EBM education.
Key Words: evidence-based medicine, medical education, residency
초록
연구배경 : 의학지식이 늘어남에 따라 가치 있는 정보를 선택하여 문제를 해결하는 능력이 중요하게 여겨지면서 근거중심의학에 대한 교육의 중요성도 강조되었다. 이 연구는 가정의학과 전공의의 근거중심의학에 대한 지식과 활용 정도를 조사해 보고, 근거중심의학 교육 경험과 근거중심의학 지식 및 활용도와의 관련성을 분석하였다.

방법 : 2005년 7∼8월까지 1개월간 전국 가정의학과 전공의들을 대상으로 설문지법에 의해 조사를 실시하였다. 우편으로 배부된 총 796부의 설문지 중 260개의 설문이 회수되어 분석되었다(응답률 32.6%). 설문지는 근거중심의학에 대한 교육 경험, 태도, 활용정도, 지식 및 응답자의 인구 사회적 특성을 묻는 질문 등으로 구성되었으며, 교육 경험과 근거중심의학의 지식 및 활용도와의 관련성을 분석하기 위해 통계적 검정을 시행하였다.

결과 : 가정의학과 전공의 중 61.0%에서 근거중심의학에 관한 교육 경험이 있었으며, 42.2%에서 가정의학과 전공의 수련 중에 교육을 받았다. 33.6%의 전공의가 EBM 저널클럽에 참여해 본 적이 있었으며, 근거중심의학의 개념에 대한 이해가 있는 전공의는 59.8%, PICO 질문의 구성을 이해하는 전공의는 36.5%, NNT의 계산 방법을 알고 있는 전공의는 28.5%이었다. 근거중심의학 교육을 받은 군은 교육을 받지 않은 군보다 지식(P<0.001), 이용 횟수(P<0.001), 추후 활용 의사(P=0.003)에서 의미 있게 높은 수준을 보였다.

결론 : 가정의학과 전공의들은 의과대학이나 전공의 수련 과정을 통해 근거중심의학에 대한 교육을 받은 경험이 있었으나, 체계적인 교육이나 활용은 미흡한 상태였다. 근거중심의학에 대한 교육을 받은 군에서 근거중심의학에 대한 지식과 활용도가 의미 있게 증가하는 것으로 보아, 의과대학 및 전공의 수련 과정에서 근거중심의학에 대한 효과적인 교육 프로그램의 개발과 시행이 필요할 것으로 생각된다.
중심 단어: 근거중심의학, 의학 교육, 전공의 수련


ABOUT
ARTICLE CATEGORY

Browse all articles >

BROWSE ARTICLES
INFORMATION FOR AUTHORS AND REVIEWERS
Editorial Office
Room 2003, Gwanghwamun Officia, 92 Saemunan-ro, Jongno-gu, Seoul 03186, Korea
Tel: +82-2-3210-1537    Tax: +82-2-3210-1538    E-mail: kjfm@kafm.or.kr                

Copyright © 2024 by Korean Academy of Family Medicine.

Developed in M2PI

Close layer
prev next