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Journal of the Korean Academy of Family Medicine 2005;26(9):544-550.
Published online September 10, 2005.
The Effectiveness and Satisfaction of Personal Computer Based Smoking Cessation Program for Adolescents.
Eun Kyung Kim, Yoo Seock Cheong, Eal Whan Park, Eun Young Choi, Jae Hun Kim, Ran Lee, Sung Ook Jo
Department of Family Medicine, College of Medicine, Dankook University, Cheonan, Korea. drloved@hanmail.net
청소년을 위한 인터넷 금연학습 프로그램의 효과와 만족도
김은경,정유석,박일환,최은영,김재훈,이란,조성욱
단국대학교 의과대학 가정의학교실
Abstract
Background
: Although smoking hazards are acknowledged worldwide, recent study of Korean teenage smokers shows that students' first smoking experiences are occurring at younger ages. Therefore, we have developed an internet-based smoking prevention program, and assessed the effectiveness of the self-administered internet program by comparing with traditional lecture.

Methods : Between April and June of 2004, 463 female eighth-grade students at a middle school were divided into two groups. One group (n=252) received the lecture-based smoking prevention education by an expert, while the other group (n=212) learned themselves via the internet program. Prior to both smoking prevention programs, the students filled out questionnaires about their basic information. One month after their education, the students were tested on the information included in the programs without prior notice and filled out another questionnaire on the level of comprehension, satisfaction and other factors.

Results : According to the pre-education questionnaire, the percentage of current smoking rate was 2.8%, and the first smoking experience was largely between the sixth and seventh grades. When comparing the scores of self-administered internet education with that of the lecture, the mean scores were 56.7 and 57.8, respectively, which was not significantly different (P=.267). The survey on comprehension, satisfaction, and other factors did not show any significant difference between the two groups.

Conclusion : There was no significant difference between the internet-based program and the lecture-based one, in terms of effectiveness as well as comprehension, satisfaction, and other factors. Considering that the internet-based program is not restricted by time or location, it will no doubt be an effective tool in teenage smoking prevention programs.
Key Words: middle-school students, internet, smoking prevention programs, lectures
초록
연구배경 : 흡연의 위험성에 대한 전 세계적인 인식에도 불구하고 국내 청소년들의 흡연에 관한 최근의 연구들에 의하면 학생들의 첫 흡연 연령은 점차로 낮아지고 있다. 이에 대해 학교와 보건관리자들은 금연 교육에 있어 매우 중요한 위치에 있다. 저자들은 인터넷 금연학습 프로그램을 개발하고 이를 통한 자가 학습이 기존의 강의식 수업과 그 효과면에서 어떤 차이가 있는지 알아보고자 하였다.

방법 : 2004년 4∼6월 사이에 모 지방도시에 위치한 중학교 2학년 여학생 463명을 두 그룹으로 나누어 인터넷을 이용한 자가 금연학습과 전문강사에 의한 강의식 수업을 실시하였다. 교육 전에 사전 설문으로 흡연력 등을 조사하였으며, 수업을 한 지 한달 후 예고없이 강의에 포함되었던 내용을 가지고 시험을 보게 하였다. 시험 후 각각의 교육에 대한 이해도와 만족도 등에 관한 설문조사를 실시하고 그 결과를 비교하였다.

결과 : 기초 설문조사에 따르면 중학교 2학년 여학생의 흡연율은 2.8%였으며 첫 흡연시작 시점은 초등학교 6학년에서 중학교 1학년 사이가 가장 높게 나타났다. 인터넷 교육군과 직접 강의식 수업군간에 성적을 비교한 결과 인터넷 교육 군은 평균 56.6 (±11.07), 직접강의식 교육군은 57.8 (±12.02)로 유의한 차이가 없었다(P=.267). 수업의 이해도와 만족도 등을 비교한 결과도 두 군에서 유의한 차이를 보이지 않았다.

결론 : 인터넷을 이용한 자가 금연학습은 전문강사를 초빙하여 실시하는 기존의 흡연교육에 비하여 학생들의 지식향상과 만족도에 있어서 차이가 없었다. 시간과 장소의 제약을 받지 않는 인터넷 교육의 장점을 고려할 때 청소년들의 흡연예방교육에 매우 유용한 도구로 사용될 수 있을 것이다.
중심 단어: 중학생, 인터넷, 금연교육, 강의


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