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Journal of the Korean Academy of Family Medicine 2003;24(7):612-619.
Published online July 10, 2003.
Conversational Analysis of Interview by Resident Family Physicians.
Eal Whan Park
Department of Family Medicine, Dankook University Hospital.
가정의학과 전공의의 진료실 면담의 대화 분석
박일환
단국대학교병원 가정의학과
Abstract
Background
: Which component of physician's interviewing process affects the patient-physician relationship and clinical outcomes can be studied by videotaping conversations in an exam room. The purpose of this study was to record resident physicians' conversations, describe the frequency and the content of the observed patient- centered utterances in interviews, and analyze the correlation between the presence of observed patient- centered utterances and the level of satisfaction.

Methods : Ten interactions for each of the 6 resident physicians were videotaped. The utterances of physicians were coded directly from video tapes and transcribed partially. Uttering to explore a patient's standpoint, uttering emotionally to mention directly about patient's feeling, and uttering to counsel a patient for coping skills were considered as indicators of patient-centered conversations.

Results : The average number of physician's utterances per interaction was 32 (range 9∼67). The mean time of an interaction was 8 minutes and 23 seconds (range: 1 min and 55 sec∼20 min and 20 sec). Among the total 1,792 physicians' utterances, there were 29 social talks, 1,228 utterances for diagnosis, 376 utterances for treatment, 147 directive utterances, and 12 family-centered utterances. Among the utterances for diagnosis or treatment, there were 88 patient-centered utterances including 59 utterances for exploring a patient's standpoint, 23 emotional utterances, and 6 utterances for counseling. Fifty two patients responded to a questionnaire to assess satisfaction after an interaction. Sixteen respondents (30.8%) were very satisfied, 26 respondents (50.0%) were satisfied, 6 respondents (11.5%) were little satisfied, one respondent (1.9%) was unsatisfied, and 3 respondents (5.8%) were reserved to respond. There was no significant correlation between the presence of observed patient- centered utterances and the level of satisfaction (P>0.05).

Conclusion : Most of the resident physicians' utterances consisted of asking physician-centered questions and offering informations. The patient-centered utterances were observed 1∼2 times per interaction in average, and they were brief. This study reveals that the presence of patient-centered utterances in interviews was not correlated with the level of patients' satisfaction.
Key Words: interviews, patient-centered care, personal satisfaction
초록
연구배경 : 진료실에서 의사의 면담 내용을 녹화하여 분석함으로써 면담의 어떤 요소가 환자 의사 관계 및 임상 결과에 영향을 주는가 파악할 수 있다. 본 연구의 목적은 진료실에서의 가정의학과 전공의의 면담을 분석해 보고, 면담 중 환자 중심적 화행이 차지하는 빈도와 그 내용을 기술하고자 하는 것이다. 또한 환자 중심적 대화의 관찰 여부가 환자의 만족도와 연관성을 갖는지 알아보는 것이다.

방법 : 6명의 전공의의 진료 내용을 녹화하였으며, 각 전공의별로 10장면씩 촬영하였다. 분석을 위하여 의사가 언급한 내용을 비디오 장면을 보면서 직접 코드화하였고, 필요한 경우에는 일부 내용을 전사하였다. 본 분석에서는 용건중심적 대화 중 환자의 의견을 수렴하는 입장 탐구 대화, 환자의 정서적 면에 대하여 직접 언급하는 정서적 대화, 환자의 대처 방법에 대한 상담을 환자 중심적 대화를 평가하는 지표로 고려하였다.

결과 : 전공의가 언급한 발언 횟수는 일회 면담에서 평균 32회(범위 9∼67회)였고, 면담시간은 평균 8분 21초였다(범위 1분 55초∼20분 20초). 의사가 언급한 전체 화행 1,792회는 사회적 대화 29회, 진단을 위한 대화 1,228회, 치료를 위한 대화 376회, 지시 대화 147회 및 가족중심 대화 12회로 구성되었다. 진단 혹은 치료를 위한 대화 중 환자 중심적 대화는 입장탐구 대화 59회, 정서적 대화 23회 및 상담 6회이었다. 51명의 환자가 진료 직후 만족도 조사에 응했다. 전반적인 만족도 평가는 매우 만족 15건(29.4%), 만족 26건(50.9%), 조금 만족 6건(11.8%), 불만족 1건(2.0%), 잘 모르겠다 3건(5.9%)이었다. 환자중심 대화가 있었던 군과 없었던 군으로 구분하여 환자중심 대화 유무와 만족도 수준 사이의 연관성을 비교하였으나 두 변수 사이에 통계적으로 의미있는 연관성은 없었다(P>0.05).

결론 : 가정의학과 전공의의 진료실 대화는 주로 진단 혹은 치료를 위한 질문과 정보 제공으로 이루어졌다. 환자중심 대화는 면담의 57.1%에서 관찰되었으나, 실제 화행 빈도는 면담 건당 평균 1∼2회로 지속성이 없었다. 관찰된 환자 중심적 대화의 유무와 환자가 느끼는 진료 만족도사이에 의미있는 연관성은 없었다.
중심 단어: 대화 분석, 환자 중심적 면담, 만족도


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