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Journal of the Korean Academy of Family Medicine 2002;23(4):458-465.
Published online April 1, 2002.
The effect of telephone call reminder on non-compliant patients in outpatient clinic.
Yoo Seock Cheong
Department of Family Medicine, College of Medicine, Dankook University, Korea.
외래 미방문 환자에 대하 전화가 순응조에 미치는 영향
정유석
단국대학교 의과대학 가정의학교실
Abstract
Background
: No-show is a major obstacle for proper management in outpatient clinic. This study was performed to evaluate the effectiveness of a reminding telephone call on the compliance after no-show patients in family practice.

Methods : A nurse in family practice called to 590 non-compliant patients who did not visit on the appointment day within 80 days. A single telephone call attempt was directed primarily to the patient or family members for them to make another appointment. The outcome measure was an increased attendance rate within 3 months after telephone calling.

Results : The completed telephone contacted group (N=242) and failed group (N=348) were well balanced for all study variables except age. The attendance rate of 60.7% in the completed group, regardless of who was contacted by telephone, was 40.7% greater than 23.0% attendance rate in the failed group. In the univariate analysis, attendance for patients who lived near the clinic (within 1 hour) was better (45.3%) than that for any other group (P=.02). In the logistic regression analysis, only the telephone call reminder was an independent predictor of attendance (Adjusted OR=5.03, P<.001).

Conclusion : Telephone reminder is a very effective method of increasing attendance in a hospital-based family clinic. The reminder is a consistenly effective intervention whether the message is delivered to the patient or the family member.
초록
연구배경 : 환자가 의사와의 외래방문 약속을 어기는 것은 적절한 의학적 진료를 방해하는 중요한 장애물이다. 이 연구는 가정의학과 외래에서 진료약속을 어긴 환자에 대한 전화통화가 외래방문 순응도에 미치는 영향을 평가하기 위하여 실시되었다.
연구

방법 : 가정의학과 외래의 간호사가 80일간 매일 진료예약을 지키지 않은 미방문 환자 590명에게 전화를 걸었다. 단 일회의 전화시도로 환자 혹은 보호자에게 연락이 된 경우는 차후 외래방문 시간을 정해주었다. 이후 3개월간 전화통화가 성공한 군과 실패한 군 사이에 외래방문률을 평가하였다.
연구

결과 : 평균 연령을 제외하고는 전화통화에 성공한 군(242명)과 실패한 군(348명) 사이에 사회인구학적 요소에 의미있는 차이가 없었다. 호나자 혹은 보호자중 누가 전화를 받던 관계없이 전화통화에 성공한 군의 외래방문률을 60.7%로 전화를 받지 못한 군의 방문률 23.0%보다 40.7% 높았다. 단변량 분석에서는 병원까지의 접근 시간이 한시간 이내인 군이 그렇지 않은 군에 비하여 외래방문률이 높았다(p=.02). 그러나, 다중회귀분석에서는 오직 전화통화 성공여부만이 외래방문률의 독립적인 예측인자였다(Adjusted OR=5.03, p<.001).

결론 : 전화통화를 통한 외래 재예약은 대학병원 가정의학과 외래에서 환자의 방문률을 높이는 유용한 방법이었다. 이러한 효과는 전화를 환자가 직접 받은 경우와 보호자가 받은 경우 모두에서 동일하게 효과적이었다.


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